Upgrade voor deze week – 4 dec ’23

December: Maand van Reflectie

December is traditioneel de maand van het terugkijken en voor een aantal mensen een moment voor goede voornemens. De laatste maand van het jaar is zeker een natuurlijk evaluatiemoment, ook bedrijfsmatig. Maar wat te doen als je er achter komt dat je nieuwe ambities hebt of dat de zaken toch minder goed lopen dan verwacht? Kun je dan bijsturen? Je strategie aanpassen?

Strategische beslissingen lijken vaak lastig en complex. En soms zijn ze dat ook echt. Vandaar deze keer een korte ‘how to’ voor het evalueren en (opnieuw) maken van strategische keuzes voor jouw bedrijf.

Note vooraf: Ga een strategie-sessie in met de houding van: “Hoe kort kan ik het maken?” (Niemand wil een strategiedocument van 80 pagina met een excelmap met tabbladen, een index en een bibliografie.)

Strategiesessie in 8 stappen:

  • Stel jezelf de vraag: Welk probleem los je op voor de klant? Wat is de uitdaging waarvoor je een oplossing creëert met jouw specifieke strategie? Dit is je missie!
  • Wie is/zijn jouw doelgroep(en)? Wees zo specifiek mogelijk.
  • Wat is belangrijk voor jouw doelgroep(en)?
  • Hoe kun je de uitdaging die je voor de klant oplost zo ‘framen’ dat je jouw doelgroep een onderscheidend perspectief biedt? En die ervoor zorgt dat het juiste probleem opgelost wordt?
  • Heb je al je stakeholders geïdentificeerd en opgenomen in je strategie? Wees ook hier specifiek.
  • Als je besluit jouw strategie aan te passen. Laat dat dan weten. Met andere woorden; Maak een gerichte campagne voor je doelgroep(en) en stakeholders.
  • Is wat je probeert te communiceren duidelijk? Is de ‘call to action’  duidelijk en specifiek? Dat wil zeggen: Weet jouw publiek wat je wilt dat ze doen?
  • Is jouw aanpak SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden)

Met bovenstaand stappenplan heb je jouw onderneming uitstekend geanalyseerd. Wil je graag dieper op de materie in, kun je ervoor kiezen theorieën en modellen te gebruiken. Benieuwd? Lees dan gauw verder.

Bedrijfskundig stappenplan (verkorte versie):
Vanuit bedrijfskundig perspectief kun je jouw strategie baseren op modellen, op theorieën en op wat men in het verleden al eens geprobeerd heeft.

  • Wil je graag jouw businessmodel analyseren en herijken met theorie, is het zeker interessant je te verdiepen in marketingstrategieën en bijvoorbeeld het Business Model Canvas uit te werken. Bekijk bijvoorbeeld deze animatie eens van het KvK.  Wanneer je het model hebt uitgewerkt heb je een goed beeld van jouw onderneming gevormd, met deze informatie kun je onderbouwde en doelbewuste stappen zetten.
  • Wanneer je benieuwd bent naar waar jouw dienst of product zich momenteel ‘bevindt’ in de markt verwijzen we je graag naar de upgrade van 30 oktober, de productlevenscyclus.
  • Sta dan ook even weer stil bij de WHY, van jezelf en jouw onderneming. Simon Sinek legt in dit filmpje uit wat zijn Golden Circle theorie inhoudt.
  • Wanneer je het BMC en de productlevenscyclus hebt uitgewerkt kun je eens kijken naar de groeistrategieën van Ansoff, bijvoorbeeld hier op deze website. Om echter te bepalen of je kiest voor bijvoorbeeld ontwikkeling of diversificatie is het ook goed om te weten wat jouw concurrenten doen.
  • Hiervoor kun je een concurrenten analyse maken (je doet onderzoek naar jouw concurrenten) of je pakt het breder aan en het werkt bijvoorbeeld het vijf krachten model van Porter uit. Hiermee analyseer je jouw branche en de concurrenten.

Wanneer je je deze decembermaand een dag of twee druk hebt gemaakt kun je aan het einde van jouw inzet een zeer goed en onderbouwd beeld schetsen van waar je onderneming staat, hoe deze zich verhoudt tot de concurrentie, waar jouw kansen liggen en welke strategie je het beste kunt inzetten om jouw klant of gast nog beter te bedienen. Beloon jezelf na de sessie met kop warme choco!

En nu jij:
Hoe kijk jij terug op afgelopen jaar? Bevindt jouw onderneming zich in een groeimarkt? Of moet je aan de slag met nieuwe producten of diensten? Weet jouw klant/gast jou te vinden? Wil je graag eens sparren over strategieën of over waar jouw bedrijf nu staat? Meld je dan aan bij Eerste Hulp Bij Ondernemen!

Binnen de kring van EH-BO delen we graag ervaringen en kennis met elkaar. Benieuwd? Op donderdag 18 januari vindt de volgende bijeenkomst plaats, heb jij je al opgegeven? Zo niet, meld je dan hier aan. Deze bijeenkomst zal in het teken staan van Goede Voornemens, nuttig of onzin?

We hopen jou een stukje inspiratie te hebben gegeven en nuttige tips om verder te onderzoeken deze week!

Team EH-BO

Share this Post