Upgrade voor deze week – 27 nov ’23

Sociale media, Vloek of Zegen?

Of je het nu leuk vindt of niet…
social media is belangrijk – volgens sommigen onmisbaar  – voor het positioneren en presenteren van jouw bedrijf. Met een goede social media strategie kun je het bereik van jouw bedrijf vergroten en creëer je ‘fans’ van je onderneming. Hoe maak je jouw sociale media strategie tot een succes? Lees vooral verder.

Gebruik foto’s en video ‘s
Het klinkt cliché en dat is het ook: een foto zegt meer dan 1000 woorden. En een video zegt meer dan 1000 foto’s. Het is bekend dat gebruikers op social media langer blijven hangen bij een aansprekende foto of video. Stem de foto of video af op jouw doelgroep, en voorzie deze van een aansprekende filter en dito begeleidende tekst met hashtags en een call-to-action. (Dit is een aantrekkelijke tekst met een link naar jouw webshop of website) O ja, wellicht een open deur maar zorg ervoor dat het formaat van de afbeelding is geoptimaliseerd voor het social mediakanaal waar je de afbeelding plaatst: bijvoorbeeld vierkant voor Insta. Zorg er tevens voor dat de kwaliteit van je beelden goed zijn.

EH-BO Sociale media, Vloek of Zegen?

De landingspagina: jouw website
Via social media kun je via een link mensen op jouw bedrijfswebsite laten ‘landen’. Handig, maar ben je wel eens op een bedrijfspagina geweest die niet werd geactualiseerd? Eén van de meest gemaakte ‘online-fouten’ is het slecht onderhouden van de bedrijfspagina. Zo heb je vast wel eens ervaren dat de ‘nieuws’ berichten op een website verouderd zijn. Zo’n verouderde pagina werkt echt nadelig voor jouw bedrijf. Niet alleen geef je je (potentiële) klanten het idee dat je bedrijf er niet meer zo toe doet, ook kan het afschrikken om een order te plaatsen of contact met je op te nemen. En dan is het ook nog slecht voor de vindbaarheid van je website. Dat moet je allemaal niet willen. Voorkom daarom zo’n sociale winterslaap! 

Jouw huisstijl
Het is belangrijk dat je in alle communicatie-uitingen steeds dezelfde stijl aanhoudt qua afbeeldingen, logo’s, kleuren, lettertype, taalgebruik en bedrijfsnaam. Zo creëer je een sterk merk (en een sterke reputatie). Mensen zullen het merk herkennen en vertrouwen. Dit helpt je weer om sneller zaken te doen en (potentiële) klanten beter te overtuigen.

Maak een agenda 
Bepaal hoe vaak en op welke dagen jij tijd maakt voor je social media kanalen. Je kunt ervoor kiezen om dit 3 keer per week te doen. Of iedere dag.
Wees vooral consistent! De aanwezigheid op social media heeft namelijk een grote invloed op hoe jouw bedrijf zich als merk positioneert en presenteert. (en dus ook indirect hoe jouw bedrijf presteert.)

Bouw klantrelaties                                                                                             Zodra je een bericht plaatst op social media, moet je er rekening mee houden dat mensen reageren op je bericht. Ga dan altijd even in gesprek. Goed contact met je (potentiële) klanten is goud waard. Reageer óók op negatieve berichten. Maar als een klant gaat schelden, scheld dan niet terug. Je mag uiteraard aangeven dat je een klant niet goed kunt helpen als hij of zij scheldt. Zo houd je de eer aan jezelf. Dat zien andere klanten ook en zo zien ze jou als een prettige partij om mee samen te werken. 

EH-BO Sociale media, Vloek of Zegen?

Heb geduld
Het opbouwen van een organische groep ‘volgers’ op social media heeft tijd nodig. Ga dus niet bij de pakken neer zitten als er de eerste weken, of maanden, weinig respons komt op jouw uitingen op social media kanalen. Wanneer je consistent en volgens bovenstaande tips aan jouw sociale media kanalen ‘bouwt’ komen de volgers en geïnteresseerden vanzelf! Maar gaat het je niet snel genoeg?

Schakel hulp in
Vraag een ondernemer in jouw omgeving die al bekend is met social media eens om tips, hij/zij is vast bereid jou te helpen! Wil je het liever grootser aanpakken? Contacteer dan een bureau die hierin is gespecialiseerd. Bijvoorbeeld Instaconfetti uit Enschede of Dtch. Digitals uit Borne. 

En nu jij:
Hoe presenteer jij jouw onderneming op social media? En hoe presteert jouw onderneming op social media? Heb je een idee hoeveel ‘leads’ er vanuit deze kanalen komen? 

Binnen de kring van EH-BO delen we graag ervaringen en kennis met elkaar. Benieuwd? Op donderdag 18 januari vindt de volgende bijeenkomst plaats, heb jij je al opgegeven? Zo niet, meld je dan hier aan.

We hopen jou een stukje inspiratie te hebben gegeven en nuttige tips om verder te onderzoeken deze week!

Team EH-BO

Share this Post