Upgrade voor deze week – 11 dec ’23

Op naar 2024

Een nieuw jaar, een nieuwe klant?!

Het antwoord op de vraag ‘hoe nieuwe klanten te werven’ is de heilige graal voor veel ondernemers. Acquisitie kan een hele klus zijn, vooral als alle inspanningen niet de gewenste resultaten opleveren. Gelukkig zijn er  – naast ‘traditionele’ marketing –  tal van manieren om nieuwe klanten te vinden en te binden. Het gaat dan bijvoorbeeld minder om adverteren en veel meer om het toevoegen van waarde aan een gemeenschap. Om je op weg te helpen onderstaand een aantal suggesties om klanten te werven.

1.Bied waarde en kennis 
Wanneer je potentiële klanten iets waardevols en leerzaams biedt  – in plaats van te proberen ze iets te “verkopen” – zullen ze eerder geneigd zijn om met jou in contact te komen. Op deze manier kunnen ze meer te weten komen over jouw bedrijf zonder dat je er iets voor terug vraagt. Dit is een goede manier om een klantrelatie te beginnen, die uiteindelijk zal resulteren in nieuwe en trouwe klanten.

2. Beschouw jouw bedrijf als  ‘een persoonlijkheid’
Creëer een unieke persoonlijkheid voor jouw bedrijf. Reputatie is zoveel meer dan hoe jouw product of dienst verschilt van concurrenten. Hoe geef je jouw bedrijf een ‘persoonlijkheid’? Door middel van online kwaliteitscontent. Profileer bijvoorbeeld jouw bedrijfsexpertise of de interactie met jouw branchebroeders op sociale media. Daardoor wek je vertrouwen en kun je makkelijker nieuwe relaties opbouwen.

3. Zoek (Nieuwe) Ambassadeurs
Probeer nieuwe ambassadeurs te zoeken. Zoek binnen jouw LinkedIn-contacten naar mensen die ‘verhuisd’ zijn naar een nieuw bedrijf. Ze zijn misschien geen beslissers, maar ze kunnen je verbinden met mensen die dat wel zijn – en misschien een warme introductie geven.

4. Ga waar jouw klanten zijn
Wanneer jouw (potentiële) klanten niet naar je toe komen, ga je naar hen toe! Als de geëigende methoden om ‘jouw merk’ te verspreiden niet lekker werken, begin dan met vragen of iemand geïnteresseerd zou kunnen zijn in wat je aanbiedt. Geef mensen de juiste info en uitleg en vertel hen waarom jouw product of dienst hen ten goede zou kunnen komen. Sociale media is je beste vriend in dit proces.

5. Wees duidelijk over de problemen die je oplost
Consumenten hebben tegenwoordig een oneindig aantal keuzes. Je kunt proberen hun aandacht te krijgen maar dat voelt soms als het verkopen van zand in een woestijn. Door kristalhelder te zijn over de problemen die jouw bedrijf oplost (en voor wie) creëer je een gezonde basis van vertrouwen. Vertrouwen is het fundament van een duurzame klantrelatie.

6. Interview ideale klanten
Nodig mensen uit – waarvan je denkt dat ze jouw ideale klanten zijn – om een interview te doen op jouw YouTube-kanaal of podcast. Het kanaal zelf hoeft niet populair te zijn, maar het is een geweldige manier om relaties met klanten op te bouwen. Tijdens het interview kun je hen vragen naar de pijnpunten die ze in hun bedrijf hebben en daar een oplossing voor bieden.

En nu jij:
Welke klanten ga jij benaderen? En welke persoonlijkheid heeft jouw bedrijf? Ken je jouw ambassadeurs? En welk probleem lost jouw bedrijf op? Wil je graag eens ervaringen delen met andere ondernemers? Meld je dan aan bij Eerste Hulp Bij Ondernemen!

Binnen de kring van EH-BO delen we graag ervaringen en kennis met elkaar. Benieuwd? Op donderdag 18 januari vindt de volgende bijeenkomst plaats, heb jij je al opgegeven? Zo niet, meld je dan hier aan. Deze bijeenkomst zal in het teken staan van Goede Voornemens, nuttig of onzin?

We hopen jou een stukje inspiratie te hebben gegeven en nuttige tips om verder te onderzoeken deze week!

Team EH-BO

Share this Post