Upgrade voor deze week – 15 jan ’24

De balans opmaken

Ondernemen: spannend, inspirerend maar er zit ook een kant aan ondernemen die minder in de spotlights staat en toch essentieel is voor de continuïteit van je onderneming: de administratie.
Deze keer kun je lezen welke eisen aan je administratie worden gesteld en daarmee krijg je meteen een idee of het handig is om een boekhouder of accountant in te schakelen.

Wat zijn de eisen aan een administratie?
Nadat je je bij de start van je bedrijf hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, een btw-nummer hebt gekregen en een zakelijke rekening hebt geopend, kun je beginnen met het opzetten van een overzichtelijke zakelijke administratie. Waar moet jouw administratie aan voldoen?

EH-BO De balans opmaken

Eisen van de Belastingdienst. 
Strikt formeel genomen ben je verplicht om een aantal onderdelen bij te houden en te bewaren in je eigen (digitale) archief:

  • Facturen.
  • Bankafschriften
  • Reiskosten.
  • Rittenadministratie.
  • (Kassa)bonnen

Verder moet je je houden aan de bewaarplicht van zeven jaar. Dit geldt onder andere voor de volgende onderdelen:

  • Het grootboek.
  • De debiteuren- en crediteurenadministratie.
  • De voorraadadministratie.
  • De in- en verkoopadministratie.
  • Bankafschriften.
  • De loonadministratie

Voor onroerende zaken, zoals de huur van een bedrijfspand, geldt een bewaarplicht van tien jaar.

Ben je verplicht een boekhouder of accountant in te huren? 
Het is voor kleine ondernemers en zzp’ers niet verplicht om de administratie uit te besteden aan een boekhouder of accountant. Waar de grote bedrijven verplicht zijn een goedgekeurde accountantsverklaring bij de jaarrekening te voegen, geldt dit niet voor zzp’ers.

Moet ik een jaarrekening opstellen? 
Het bijhouden van de administratie kun je in principe dus gewoon zelf doen. Het opstellen van een jaarrekening  is sinds 2010 niet meer verplicht voor eenmanszaken, maar als je de aangifte uitbesteedt aan een financieel expert, zal hij/zij dit in de meeste gevallen alsnog doen.

Aangifte inkomstenbelasting.
Je bent als zelfstandige ondernemers verplicht om ieder jaar aangifte inkomstenbelasting te doen. Een geordende administratie is hiervoor wel zo handig.

EH-BO De balans opmaken

Bovendien…
Los van alle verplichtingen van de fiscus geeft een geordende administratie een goed overzicht van hoe jouw bedrijf ervoor staat. Alle inkomsten, uitgaven, nog niet betaalde facturen, de btw-aangifte, aftrekposten en de winst staan allemaal keurig op een rij.

Je krijgt hierdoor een beter inzicht in jouw uitgavenpatroon zodat je op tijd kunt bijsturen als het wat minder gaat met de onderneming. Of juist kunt gaan investeren als de zaken goed gaan. Belangrijk is dat je altijd een goed overzicht hebt, of je de boekhouding nu uitbesteedt of niet.

Tenslotte.. 
Je vraagt misschien af of je een boekhouder of een accountant nodig hebt. De verschillen zijn:

  • Een boekhouder is niet aansprakelijk, accountant wel.
  • Een boekhouder is een vrij beroep, accountant niet.
  • Een boekhouder is voor kleinere bedrijven, accountant geen grens.
  • Een boekhouder is goedkoper dan een accountant (meestal)

Je kunt je gehele administratie natuurlijk dus ook zelf doen.

En jij?
Binnen de kring van EH-BO delen we graag ervaringen en kennis met elkaar. Benieuwd? Op donderdag 18 januari vindt de volgende bijeenkomst plaats, heb jij je al opgegeven? Zo niet, meld je dan hier aan. Deze bijeenkomst zal in het teken staan van Goede Voornemens, nuttig of onzin?

Team EH-BO

Share this Post